روز شمار

چهارشنبه 1402/10/13

این سه تا کار را نـــکـــن !

روز مادر یا روز زن ، روزی است که به یادبود و افتخار مادران در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود و به مناسبت این روز جشن می گیرند و به مادرها گل و کادو میدهند و از آنها قدردانی می‌کنند و حتی در بعضی از کشورها تعطیلی رسمی اعلام می کنند و البته به نظر من هر روز میتونه روز مادر یا روز زن باشه ولی در این میان چند نکته جالب دیدم و خوندم که بد نیست شما هم بدونین :

توی اکثر کشورهای اروپایی ، روز مادر دومین یکشنبه ماه می هر سال هست !

توی استرالیا ، روز مادر مثل اروپا هست و مردم استرالیا معمولاً صبحانه را برای مادر خود به رخت خواب می‌آورند و به‌طور سنتی در روز مادر به مادرشان گل داودی را که ویژهٔ فصل پاییز است هدیه می‌دهند.

توی ژاپن ، روز مادر ، زادروز ملکه کوگو مادر امپراتور آکی‌هیتو هست !

توی اسرائیل ، روز مادر ، روز درگذشت هنریتا سولد فعال سیاسی و اجتماعی اسرائیل هست !

توی نیکاراگوئه ، روز مادر از طرف رئیس‌جمهور زن ذلیل ( آناستازیو سوموزا گارسیا ) تولد مادر زنش اعلام شده !

و اما توی ایران :

در ایران باستان روز زن و روز مادر همزمان با جشن اسفندگان در پنجم اسفندماه بوده‌ و در دوره پهلوی به دستور رضا شاه کبیر و از سال ۱۳۳۹، ۲۵ آذر سالروز تأسیس کانون حمایت از مادران و نوزادان به عنوان روز مادر گرامی داشته می‌شد.

و پس از انقلاب شکوهمند ! در ایران روز مادر ، ۲۰ جمادی‌الثانی زادروز دختر پیامبر اسلام ، فاطمه زهرا است و موضوع جالب اینکه بدلیل ترسم از اسلام و حکومت اسلامی بیشتر از این نمی تونم توضیح بدهم پس بحث را با یک ضرب المثل عوض می کنم !

این ضرب المثل را یک سینی زد (1) :

هرکی که چادر داره که نَنِه تو نیست !

 

و در آخر همچنان تاکید می کنم که هر روز می تونه روز زن یا مادر باشه ، احتیاج نیست گل و کادو بخری کافیه حداقل مادرت را آزار ندی ! ، پس سلامتی مادرهایی که در قید حیاط هستند و شادی روح مادرهای که در قید حیاط نیستند . . .

 

پی نوشت : (1) : سین منطقه ای هست در شهر اصفهان.

امروز روز مادر در ایران بود.

امروز طی یک بمب گذاری در راهپیمایی و چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی ، بیش از 100 نفر کشته شدند و مسئولین همچنان بدنبال انتقام سخت هستند !

دی ماه ، ماه آبستن وقایع هست و جمعه در موردش خواهم نوشت .

 

 

 

تصویر نویسنده
مازیار

پست قبلی

پست بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *